۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
تغییر پلتفرم از بنزینی به برقی پر هزینه است| چالش ارتقا در زنجیره تامین خودروسازان
کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

تغییر پلتفرم از بنزینی به برقی پر هزینه است| چالش ارتقا در زنجیره تامین خودروسازان

میرزایی کارشناس ارشد خودروهای برقی به بازار گفت: تغییر پلتفرم خودروهای احتراقی موجود با فناوری جدید برقی سازی می تواند بسیار پر هزینه باشد، زیرا خطوط تولید و زنجیره تامین باید تغییر یابد.

امیدمحمدی؛ بازار: گذار یک خودروساز از فناوری پیشرانه احتراقی به تکنولوژی خودروهای تمام برقی تحول پر چالش و هزینه بر است. ‌ خودروسازانی که دهه‌ ها سرمایه گذاری هنگفتی صرف بهینه ‌سازی پلتفرم محصولات خود انجام و سیستم ‌های تولید و زنجیره‌ تامین پیرامون طراحی فناوری پیشرانه احتراقی کردند، چگونه باید راهبرد تکامل پلتفرم برای گذار به برقی سازی را تدوین و تنظیم کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با علی میرزایی کارشناس ارشد خودروهای برقی به گفت و گو پرداختیم؛

چالش کلیدی در فرآیند تکامل پلتفرم برای گذار به برقی سازی، تفاوت های اساسی طراحی بین وسایل نقلیه احتراقی و تمام برقی است

* پلتفرم خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی با محصولات تمام برقی چه تفاوت های کلیدی در اجزایی ساختار برای گذار به خودروهای برقی دارند؟

چالش کلیدی در فرآیند تکامل پلتفرم برای گذار به برقی سازی، تفاوت های اساسی طراحی بین وسایل نقلیه احتراقی و تمام برقی است. پلتفرم خودروهای احتراقی مجهز به سیستم های مانند موتور حجیم، انواع گیربکس، سیستم سوخت رسانی، مخزن سوخت و اگزوز است. اما در پلتفرم خودروهای تمام برقی شاهد ساختار و اجزایی جدیدی مانند بسته های باتری بزرگ، موتورهای برقی، تجهیزات الکترونیکی ولتاژ بالا و قطعات هوشمند هستیم. ترکیب این قطعات در ساختار پلتفرم منجربه افزایش فضای کابین برای آسایش بیشتر سرنشینان می شود.

* باتوجه به اینکه در کشور تب و تاب تولید خودروهای برقی وجود دارد، اگر خودروسازی اقدام به تغییر پلتفرم محصولات بنزینی خود و تبدیل آن به پلتفرم خودرو برقی کند، هزینه های طراحی را کاهش خواهد داد؟

تغییر پلتفرم خودروهای احتراقی موجود با فناوری جدید برقی سازی می تواند بسیار پر هزینه باشد، طراحی کار آمد خودروهای تمام برقی نیاز به تغییرات کلان پلتفرم، آموزش نیروی انسانی و مدیریت ریسک جدید برای مهندسان خط تولید دارد. چالش دیگر این نوع تغییر در پلتفرم مدیریت افزایش واریانس محصول مورد نیاز برای خودروهای برقی است. در این میان عواملی مانند ظرفیت باتری، میزان پیمایش بایک بار شارژ، سطوح عملکرد و تعدد سیستم های هوشمند محصولات برقی نسبت به خودروهای بنزینی وجود دارد. خودروسازان به استراتژی پلتفرم منعطف نیاز دارند تا طراحی و تولید آن مقرون به صرفه و واریانس آن افزایش داشته باشد، این موضوع می تواند سبب کاهش هزینه های تولید شود.

* گذار تولید از خودروهای بنزینی به وسایل نقلیه تمام برقی نیازمند فراهم سازی چه زیرساخت های است؟

گذار خط تولید یا مونتاژ و حرکت به سمت برقی سازی نیازمند تغییرات بزرگ است. خطوط مونتاژ معمولی که برای وسایل نقلیه خودرو احتراقی طراحی شدند، برای مدیریت طراحی و تولید خودروهای تمام برقی با فرآیندهای جدید مانند نصب بسته باتری، نیازمند تجهیزات، ابزار و اتوماسیون جدید هستند. قطعه سازان جدیدی باید وجود داشته باشند که قطعات جدید خودروهای برقی را با تمام مشخصات فنی جدید در زمان کوتاه تولید و با انعطاف بیشتر به تغییرات فناوری پاسخ دهند. در حقیقت زنجیره‌ تامین خودروهای احتراقی فعلی قدیمی هستند که بزودی با حکم بازار جدید حذف خواهند شد، این موضوع در آینده می تواند شوکی به منابع انسانی قطعه سازان وارد کند.

مهم ترین چالش یک خودروساز انتخاب زمان شروع تحول پلتفرم خود است

* در تولید خودروهای برقی خودروسازان داخلی باید چگونه اقدام به مدیریت سبد محصولات خود کنند؟

ابتدا باید اشاره داشت که مهارت و تخصص نیروی انسانی صنایع خودروسازی از تولید محصولات احتراقی به ساخت خودروهای برقی ارتقا یابد. پس از این مرحله خودروسازان با طراحی به روز اقدام به تعریف زمان و نحوه گذار سبد محصولات خود کنند. لازم به ذکر است که یک تغییر ناگهانی می تواند سرمایه گذاری های بخش خصوصی در ساخت قطعات پلتفرم خودروهای احتراقی را با خطر مواجه کند، اما این موضوع را نباید عامل تعویق گذار برقی سازی معرفی کرد. عدم حرکت خودروسازان داخلی به سمت تولید محصولات برقی معنای واگذاری بازار به شرکت های خارجی و از دست دادن سود این محصولات در آینده را دارد. شاید مهم ترین چالش یک خودروساز انتخاب زمان شروع تحول پلتفرم خود است.

* پلتفرم خودروسازان داخلی باید چگونه باشد که بتوانند انعطاف برای تولید خودروهای برقی ایجاد کنند؟

خودروسازانی که در گذشته تحولات فناوری قابل توجهی داشتند، قطعا بینش های در مورد استراتژی موثر تدوین و اجرا خواهند کرد. شرکت خودروسازی تویوتا در تبیین اصول تولید راهبردی و طراحی پلتفرم کارآمد و متنوع زبان زد است. اما گروه خودروسازی فولکس واگن در طراحی و ساخت پلتفرم ماژولار برای پشتیبانی از طیف گسترده مدل های خودرو در برندها و بخش های مختلف استفاده کرده است. این سیاست بزرگترین خودروساز آلمان را قادر ساخته تا سرمایه‌گذاری‌ تحقیق و توسعه را آگاهانه هدایت و پیچیدگی تولید را کاهش دهد. صرفه جویی که در مقیاس ایجاد می شود، استراتژی های گذار برای خودروهای تمام برقی را ساده و آموزنده خواهد کرد.

* پیشتر به بحث نقشه راه اشاره کردید، این نقشه راه باید براساس چه موضوعی تدوین و تهیه شود؟

نقشه راه و مراحل گذار می تواند برای خودروسازان مختلف متفاوت باشد، با درک تجربیات موفق خودروسازان بین المللی می تواند تغییرات دگرگون ایجاد کرد. براساس تحقیقات علمی در صنایع خودروسازی جهان تدوین نقشه راه به شش بخش تقسیم می شود؛ نخست اینکه، توسعه پلتفرم خودروهای برقی باید مدولار و بهینه برای افزایش کارآمدی باشد. دوم اینکه، تجزیه و تحلیل مقیاس پذیری پلتفرم خودرو احتراقی موجود برای ارتقا و تطبیق جهت ساخت خودروهای برقی باید انجام شود. سوم اینکه، کاهش پیچیدگی از طریق استفاده از ابزار و قطعات مشابه باید ایجاد شود. چهام اینکه، همسویی برنامه ریزی محصول با استراتژی های بهینه سازی پلت فرم برای فناوری جدید باید در دستور کار باشد. پنجم اینکه، تصمیمی جهت ایجاد قابلیت های تولید انعطاف پذیر برای تولید کارآمد چند پلت فرم باید اتخاذ شود. نکته آخر اینکه نظارت مستمر بر روندهای در حال تحول بازار خودروهای تمام برقی و اقدامات رقابتی باید انجام شود.

تغییر پلتفرم از بنزینی به برقی پر هزینه است| چالش ارتقا در زنجیره تامین خودروسازان

خودروساز با تعیین معیارهایی مانند درجه استانداردسازی میان مدل های مختلف، پارامترسازی پلتفرم و برنامه افزایش کارایی انواع پلتفرم را باید دنبال کند

* خودروسازان برای افزایش سهم بازار هدف و چالش با استانداردهای تولید دارند، برای حل این معضل چه اقدامی باید انجام دهند؟

خودروساز با تعیین معیارهایی مانند درجه استانداردسازی میان مدل های مختلف، پارامترسازی پلتفرم و برنامه افزایش کارایی انواع پلتفرم را باید دنبال کند. نقشه راه موثر برای گذار به برقی سازی را می توان با هزینه معقول امکان پذیر کرد، البته برای هر تغییری در یک واحد خودروسازی تصمیم گیری مبتنی بر داده های قبلی سازنده می تواند بسیار موثر باشد. علاوه بر ملاحظات اقتصادی و ارزیابی دقیق تولید و بازار هدف برای یک خودروساز بسیار مهم است، نقشه راه تحول شامل یک رویکرد گذار مرحله‌ ای است که به‌طور موازی از پلتفرم ‌های موجود و جدید تمام برقی در صورت توجیه اقتصادی استفاده می ‌کند. این مورد فرصت بهینه سازی هزینه ها را به خودروسازان می دهد، بنابراین جهت مدیریت پیچیدگی های گذار باید راهکارهای استراتژیک را مطابق چرخه محصول و مسیرهای بازار در زمان مناسب انجام داد.

کد خبر: ۲۸۳٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha