۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
آیا تغییر شاخص‌ها از وجود راهکار علمی و عملی حمایت نمی‌کند؟
وزارت امور اقتصادی و دارایی:

آیا تغییر شاخص‌ها از وجود راهکار علمی و عملی حمایت نمی‌کند؟

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: اقدامات دولت در مسیر اصلاح نظام مالیاتی، راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها و حذف مجوزهای کاغذی و اقدامات دیگر، آیا توجه به راهکارهای علمی نیست؟

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه آرمان ملی با عنوان «در انتظار معجزه از تیم اقتصادی!» توضیح داد: شاخص اقتصادی در علم اقتصاد، ابزاری است که با استفاده از تغییرات گروهی از داده‌های اقتصادی در مقیاس کلان، میزان سلامت اقتصاد و رشد آن را سنجش می‌کند؛ از جمله انواع شاخص‌های اقتصادی می‌توان به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP)، شاخص تولید ناخالص ملی (GNP)، شاخص نرخ اشتغال و... اشاره کرد.

حال سوال اینجاست که افرادی که خواسته یا ناخواسته از نبود راهکار علمی در تصمیم گیری‌های دولت صحبت می‌کنند؛ بهتر است از خود بپرسند که آیا وضعیت این شاخص‌ها و آمار را نیز به عنوان علم قبول دارند یا خیر؟ و اگر جوابشان منفی است که در صورت داشتن صداقت، قطعاً جوابشان مثبت خواهد بود، بفرمایند که آمار رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری آیا درست است یا غلط؟ و اگر غلط است چرا وقتی در مقام مقایسه درمی‌آیند، در مورد تورم تک‌رقمی در مقطعی از دولت یازدهم حرف می‌زنند؟ مبنای آنها برای تورم تک‌رقمی چیست؟ آیا چیزی به جز آمار است؟

منتقدانی که از نبود راهکارهای علمی صحبت می‌کنند، آیا راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و اتصال حدود ۱۴۰ هزار مودی به سامانه مودیان متصل شدند و صدور بیش از ۱.۵ میلیارد صورتحساب الکترونیکی، راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور و حذف مجوزهای کاغذی، مولدسازی دارایی‌های دولت و پیگیری تعهدات بودجه‌ای مولدسازی، تعیین تکلیف دو باشگاه بزرگ دولتی که سال‌های سال دولت‌های پیشین هیچ راهکار اقتصادی برای واگذاری آنها به بخش خصوصی نداشتند، توجه به راهکارهای علمی نیست؟

کد خبر: ۲۸۵٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha