۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
افت شدید بازار گریبان صنف فروشندگان چوب را گرفته است| چالش اصناف با معضلی به نام مالیات
رئیس اتحادیه فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی

افت شدید بازار گریبان صنف فروشندگان چوب را گرفته است| چالش اصناف با معضلی به نام مالیات

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته گفت: علاوه بر مساله مالیات که تبدیل به یک معضل برای صنف شده، به دلیل نوسانات نرخ ارز با افت شدید در بازار نیز مواجه هستیم و فروشندگان امنیت اقتصادی ندارند.

بازار؛ گروه صنعت: عباس هادی‌زاده رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی در نشست خبری امروز با اشاره به قدمت ۹۰ ساله این اتحادیه گفت: یکی از اصلی ترین اهداف ما کارآفرینی است در حالی که الان این صنف سهمی ۱۱ درصدی از کل اشتغال در کشور را به خود تخصیص داده است و اراده ما بر این است که این درصد اشتغال را افزایش دهیم با این وجود موانع بسیاری در این مسیر وجود دارد. به نحوی که اقتصاد دستوری و اینکه بخشی از بدنه حاکمیت مسئولیت مربوط به صنوف را خود در اختیار گرفته است باعث شده نتوانیم از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنیم. در حالی که در صورت واگذاری امور به خود صنف، به طور قطع اتحادیه‌های صنفی توان کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌ها و افزایش قابل توجهی از کارآفرینان را خواهند داشت.

هادی زاده گفت: در حال حاضر ایران رتبه نهم تولید ام. دی. ‌اف در دنیا را دارد و مهم اینجا است که اکثر ام. دی. اف کاران کشور جزو اتحادیه ما هستند. ضمن اینکه ما می توانیم در زمینه تولید، توزیع، انباشت دیگر مسائل در این حوزه نظارت داشته باشیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به بحث مالیات به عنوان یکی از مشکلات اساسی صنف گفت: با توجه به اینکه مبلغ دریافتی از ۶هزار همت به ۱۲ هزار همت رسیده است لذا بخشی از این مشکل دامنگیر صنوف خواهد شد. در نتیجه توقع ما از مسئولین رفع معضل مالیات است. ضمن اینک انتظار داریم کلیه امور اصناف به خود ما واگذار شود.

نه به اقتصادی دستوری

هادی زاده همچنین با تاکید بر اینکه قوانین دست و پا گیر لزوم به بازنگری دارد، افزود: ما به اقتصاد دستوری نه می گوییم. آن هم در شرایطی که افت شدید فروش در بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز گریبان این صنف را گرفته است؛ یعنی توزیع تحت الشعاع قیمت ارز قرار می گیرد و فروشندگان امنیت اقتصادی ندارند.

هادی‌زاده با بیان اینکه فعالان این صنعت باید در عرصه صادرات حرف برای گفتن داشته باشند، گفت: با وجود تمام توانمندی های این صنف، موانعی مثل قطعی برق و گاز باعث افزایش هزینه ها شده و در نتیجه برخی تولیدکنندگان کیفیت را کم می‌کنند تا حاشیه سود خود را بالا ببرند. بنابراین نمی‌توانند کالای با کیفیت صادر کنند و در مجموع می‌توان گفت در امر صادرات موفق نبودیم و در حال حاضر عمدتا عراق اصلی ترین بازار صادراتی ما است.

وی همچنین در خصوص میزان مصرف و تولید اوراق فشرده در کشور نیز اظهار داشت: مصرف سالانه کشور حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب است، اما اگر وضعیت خوب و بازار کشش داشته باشد این رقم به ۳.۵ میلیون متر هم می‌رسد. از سوی دیگر تولید کشور نیز حدود ۱.۹ میلیون متر مکعب و واردات اوراق فشرده نیز یک میلیون متر مکعب است. با این حال توانایی تولید بیش از چهار میلیون متر مکعب اوراق فشرده در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۲۸۶٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha