۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
احتمال ریزش مجدد قیمت‌ آهن

احتمال ریزش مجدد قیمت‌ آهن

جربه نشان داده که فضای روانی حاکم بر بازارها، به خصوص بازار دلار، نقش کلیدی در تعیین تقاضا دارد. این تقاضا بدون توجه به ارزش ذاتی بازارها و حتی حباب‌های منفی موجود در آنها شکل می‌گیرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، دلار در بازار آزاد که در حدود ۶۱ هزار تومان در نوسان بود روز گذشته وارد کانال ۶۰ هزار تومانی شد. در این نقطه حساس، همه منتظرند ببینند سرنوشت این شاخص چه خواهد شد.

اگر این سطوح حمایتی شکسته شوند، احتمالاً شاهد ریزش مجدد قیمت‌ها در اکثر بازارهای موازی خواهیم بود. تجربه نشان داده که فضای روانی حاکم بر بازارها، به خصوص بازار دلار، نقش کلیدی در تعیین تقاضا دارد. این تقاضا بدون توجه به ارزش ذاتی بازارها و حتی حباب‌های منفی موجود در آنها شکل می‌گیرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که همه بازارها در حالت صبر و نظاره به سر می‌برند. به نظر ما، اگر این بازار در میانه کانال‌ قیمتی خود به نوعی حمایت شد، احتمالاً کف بازارها جمع خواهد شد. در غیر این صورت، شاهد شروع موج منفی دیگری خواهیم بود که روند کاهشی و فرسایشی را ادامه می‌دهد و سطوح حمایتی پایین‌تر (۵۵ هزار تومان برای دلار) را هدف قرار خواهد داد.

روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در بازار آهن بودیم که در آن اکثر مقاطع فولادی با افت قیمت روبه‌رو شدند. این افت قیمت در برخی مقاطع مانند میلگرد، ورق و لوله بیشتر مشهود بود، در حالی که نبشی و ناودانی ثبات قیمتی را تجربه کردند.

به این صورت که اکثر کارخانه‌ها کاهش ۵۰ تا ۴۰۰ تومانی را در قیمت میلگرد آجدار اعمال کردند. با وجود این، برخی کارخانه‌ها ثبات قیمت را در دستور کار داشتند. قیمت میلگرد راد همدان ۲۸.۱۷۵ تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور نیز حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد، قیمت میلگرد زاگرس هم ۲۵.۸۰۰ تومان گزارش شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی عمدتاً از حدود ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان تا حوالی ۲۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

البته در بازار پیشنهاداتی با قیمت بالاتر هم وجود دارد که معمولاً شرایط خاص خود را دارند به عنوان مثال، این پیشنهادات می‌توانند شامل سبک‌فروشی، بارگیری با سایز ریز یا محبوب بودن نام برند در یک منطقه خاص باشند.

ثبات قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها حاکم بود اما دو استثنا وجود داشت، فولاد یزد و اصفهان اهن که به ترتیب ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را در محصولات خود اعمال کردند.

ثبات قیمت ورق سیاه نیز مانند غالب مقاطع فولادی در اکثر کارخانه‌ها به چشم می‌خورد؛ تنها فولاد مبارکه بود که با کاهش ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومانی قیمت، روندی کاهشی را در پیش گرفت. افت ۳۰۰ تومانی قیمت ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها را شاهد بودیم.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل آلومینیوم با کاهش ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی در اکثر کارخانه‌ها همراه بود همچنین کاهش ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله اسپیرال را در غاب شرکت‌ها شاهد بودیم.

در بخش نبشی و ناودانی برخلاف سایر مقاطع، ثبات قیمت حاکم بود و هیچ کاهش یا افزایشی مشاهده نشد.

همانطور که اشاره شد، اردیبهشت امسال برای فعالان بازار فولاد، به خصوص در حوزه میلگرد و تیرآهن، بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود و شاهد ریزش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت روز میلگرد و ۱۰ تا ۲۰ درصدی تیرآهن بودیم.

این ریزش قیمت در کنار ادامه سیاست‌های انقباضی دولت و رکود شدید بخش مسکن، یکی از سخت‌ترین دوره‌های مالی را از نظر برگشت پول رقم زد به طوری که چرخه تامین مالی تقریباً قفل شد.

اگرچه احتمال می‌رود رکود بازارها تا شهریور ماه تداوم بیابد با این حال، امیدواری‌هایی برای بهبود اوضاع در خرداد ماه وجود دارد. طبق روال سنتی، انتظار می‌رود با ورود به فصل تابستان و افزایش تقاضا در پیک مصرف فولاد، شاهد رونق و رونق فصلی در بازار باشیم و از وضعیت بغرنج فعلی خارج شویم.

روز بدون رقابت در بورس کالا
دیروز شاهد معاملات آرام و بدون رقابت در بازار آهن اسفنجی در بورس کالا بودیم. این موضوع که به عنوان پاشنه آشیل بازار مواد اولیه زنجیره تامین فولاد کشور شناخته می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده ادامه روند نزولی هفته گذشته باشد.

در سایر بازارها نیز شاهد سکوت و روند نزولی فرسایشی هستیم. حجم معاملات در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و اکثر فعالان بازار در حال صبر و نظاره هستند تا ببینند چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.

کد خبر: ۲۸۶٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha